Den historiske udvikling - revolutioner og kontra-revolutioner i den europæiske kultur -

Efter år 0 lykkedes det at skabe de folkelige bevægelser, som vi i dag kalder Jesus-bevægelserne. Jesus var inspireret af den indiske bevidsthed - og han var med til at skabe en masse kollektiver, som senere bredte sig ud over hele datidens Romerrige - og som som var det, der bevidstheds- mæssigt trak tæppet helt væk under det reaktionære diktatur.
Den kristne kirke bleve dannet af nogle grækere. De stivnede i en struktur med den græske bevidsthed i højre side og den jødiske i venstre side. Det blev til den europæiske bevidsthed. I år 1200 udryddede Pavens hær blodigt mange af Jesus-kollektiverne. Og i de følgende par hundrede år sørgede kirken for, at 40-50.000 kvinder blev brændt levende på bålet.
Kirken mente, at menneskers underliv var dyrisk og ondt. Man skulle hæve sig op over det, så man kun var i kontakt med følelser og forstand. Gud havde accepteret, at man godt måtte have sex for at få børn - men elles ikke.

I 1700-tallet kom der sømænd hjem fra Indien og fortalte, at inderne ikke hævede sig op over deres underliv - og de var ikke onde. Altså havde kirken taget fejl. Det medførte, at der opstod masser af kollektiver rundt om i det centrale Europa. De ville lave frie landsbyfællesskaber.
Adelen droppede kirkens bevidsthed (venstre krops-side). Den kapitalistiske del af adelen huggede hovederne af den gamle adel - og startede den borgerlige revolution. De (hoved) lavede fabrikker, hvor arbejderne (undeliv) skulle være slaver.
I begyndelsen af 1800-tallet opstod den socialistiske bevægelsen. Man (underliv) ville frigøre sig og erobre magten (hoved).

I 1840-50'erne argumenterede Karl Marx for, at det var nødvendigt, at man fik en "hel" bevidsthed. Men i 1860'erne erkendte han, at arbejderne havde fået en spaltning i bevidstheden. I højre side var man blevet "en arbejder" - og i venstre side var man et familie-menneske.
Efter Marx's død i 1880'erne mente Friedrich Engels, at der kun var 2 bevidstheder.
Der var produktiv-kræfterne (underliv), og der var forstanden (hoved). Hele den historiske udvikling handler om produktiv-kræfternes udvikling - fra aberne - til adelsvældet - til kapitalismen - og i fremtiden til socialismen. Han kaldte det videnskabelig socialisme ....altså en sandhed, som ikke kan diskuteres.
I begyndelsen af 1900-tallet mente Lenin, at man skulle have den bevidsthed, som Marx havde. Kun sådan kunne man opnå revolution. Marx mente nemlig, at bevidstheden i venstre siden, som han kaldte "bevidst væren" var nødvendig, for at folk ville gøre noget - ellers var det kun teori. Det lykkedes et gennemføre den russiske revolution. Russerne i dag har stadig denne bevidsthed.
I Europa blev al arbejder-magt nedkæmpet. De venstre-orienterede har bevidstheden i højre side med overklasse (hoved) og arbejdere (underliv). Og de højre-orienterede har bevidstheden i venstre side (bryst), hvor de føler sig selv, omgivet af guddommelige kræfter.

I 1960-70'erne kom der en kultur-revolution i Vesten. Det handlede om at lære af indisk bevidsthed - og danne kollektiver og forlige sig med naturen.
I 1980-90'erne lykkedes det både de venstre-orienterede og de højre-orienterede - på hver deres måde - at bremse påvirkningen fra Indien. Der kom en ny spaltning i bevidstheden. Og i dag "sidder" hele bevidstheden oppe i hovedet - og man har fået 6 MIG'er.
Man kan ikke holde ud at have 6 mig'er og intet JEG, så derfor har man påtaget sig et overflade-JEG, hvor man "ser" sig selv udefra.

I 2000'erne er der kommet inspiration fra Kina - om at få en fri bevidsthed. På flere amerikanske universiteter underviser man i det. I Europa er det først nu - med Grokraft-projektet - at nogen erkender, at det er nødvendigt at ændre bevidsthed, hvis der skal ske nogen revolutionær udvikling.
I skolen i dag er der mere og mere mis-trivsel. En tredjedel af de 10-12 årige græder sig i søvn hver aften. En fjerdedel har fantasier om selvmord. En femtedel skader deres krop - måske skærer i sig selv. For 10 år siden havde 30 % af alle voksne ind imellem angst og depressioner. Nu er der over 40 %. Og det bliver sandsynlivis 50 % inden år 2030.
Der er ingen sammenhæng længere i vores bevidsthed. Produktion af fødevarer er blevet mere og mere sindssyg. Maden indeholder nu under halvdelen af de nærings-stoffer, som vore kroppe har brug for. For 10 år siden fik 25 % af os livstruende sygdomme. Nu er det 35-40 %. Og inden år 2030 er det 50 % - forudser læger og forskere. Den største industri i dag er medicin-industrien - og den vokser hastigt år for år.
De landsdækkende TV-kanaler er blevet til en bevidstheds-industri, der konstant hjernevasker befolkningen med en propaganda, der især handler om, at vi er glade - så vi griner hele tiden.
Læs bogen Kom på BEDRE TANKER - bevidsthedens udvikling.
Deltag i Grokraft-projektet - så er du med til at redde sig selv, os andre, naturen og jordkloden.
|